חדשנות מתמדת ושיטתית וחשיבה המצאתית / יצירתית שיטתית |
1 |
מבוא לחדשנות מתמדת ושיטתית |
הגדרות לחדשנות ; חדשנות אבולוציונית: מודל מעשי פרקטי לחדשנות שיטתית מתמדת בן שבעה שלבים ; אסטרטגיות חדשנות ערך ; הצגת שבעת השלבים במודל ; מבוא לחשיבה המצאתית / יצירתית שיטתית |
פיתוח החשיבה והיכרות עם מודל חדשנות שיטתית / מתמדת ; אפשרות ליישום פרקטי תואם בארגון לרבות צוות חדשנות פועל, "בנק רעיונות", תכנית עבודה שנתית ועוד |
2 |
מבוא לחשיבה המצאתית / יצירתית שיטתית |
מגבלת טווח הקשב האנושי ; תבניות חשיבה ; קיבעונות חשיבה אופייניים ודרכים להתגבר עליהם ; רקע, אבחון תוצאה יצירתית לעומת תהליך יצירתי ואדם יצירתי ; מבוא לחשיבה המצאתית / יצירתית שיטתית מוכחת מחקרית ומעשית – היכרות עם המתודולוגיה / SCT SIT / TRIZ, תנאים מספיקים וכלי חשיבה, דוגמאות ותרגולים "על קצה המזלג" |
מודעות למגבלות שתבניות החשיבה הקיימות כופות עלינו ; דרכים להתגבר על קיבעונות מחשבתיים ; חשיפה לחשיבה המצאתית / יצירתית שיטתית |
3 |
העלאת רעיונות למוצרים או שירותים חדשים |
השלב הראשון במודל החדשנות - העלאת רעיונות למוצרים או שירותים חדשים באמצעות טכניקת חשיבה יצירתית שיטתית / SCT, עקרונות השיטה, כלי השיטה, דוגמאות והמחשות ; לימוד ותרגול התנאים המספיקים לפיתוח מוצרים ושירותים חדשניים ; תרגילים ; עבודה אישית וצוותית |
יכולת שימוש בתבנית כלי חשיבה ותנאים מספיקים לפיתוח רעיונות המצאתיים / יצירתיים בכל תחום נבחר בארגון |
4 |
פרקטיקום לפיתוח רעיונות למוצרים / שירותים חדשניים |
סדנת פרקטיקום לבוגרי קורס בסיסי של חשיבה המצאתית / יצירתית שיטתית SIT / SCT ; שימוש בתנאים המספיקים ובכלי החשיבה לגיבוש "בנק רעיונות" למוצרים / שירותי חדשניים התחום עסקי / במוצר / שירות "פרה חולבת" נבחרים |
יצירת "בנק רעיונות" בארגון ; טכניקת ניהול "הבנק" – קידום ביצוע היישום של הרעיונות בצורה שיטתית תוך תיעוד הסטאטוס בצורה מובנית ; מנדט צוות חדשנות ; תכנית עבודה שנתית לצוות החדשנות |
5 |
סינון פנימי של הרעיונות, ניהול חשיבה אפקטיבית בצוות |
שלב שני במודל החדשנות- סינון פנימי ; "ששת הכובעים של דה בונו" – ניהול חשיבה אפקטיבית בצוות ברעיונות חדשניים ובבעיות, המחשות ותרגול צוותי ; דירוג ומיון רעיונות, גיבוש קריטריונים למיון ודירוג הרעיונות ; סינון הרעיונות שדורגו ; דיון על סטיות התקן (מי יודע יותר / מי יודע פחות) הדגמות, המחשות ותרגול בקבוצה |
ידע יישומי בטכניקת "ששת הכובעים של דה בונו" ; ניהול "בנק רעיונות" על פי רמות החדשנות ברעיונות ורמות היישום |
6 |
סינון חיצוני / מבחן קונספט שיווקי |
שלב שלישי במודל החדשנות – סינון חיצוני / מבחן קונספט שיווקי ; איך מגדירים קונספט שיווקי יעיל ; המחשה ותרגול בקבוצות על רעיונות שיבחרו ; לימוד הכנת מבחן קונספט שיווקי – כללים ועקרונות של ניסוח השאלות למדגם המעידות על כוונת קנייה / התייחסות לערכים של השירות המוצר והתכונות שלו ; כללים ועקרונות לניתוח התשובות שתתקבלנה מהשוק |
יכולת לבנות ולקדם קונספטים שיווקיים ולבחון את הענות השוק ; פעולת פיתוח עסקי בהתאם |
7 |
פתרון בעיות באמצעות חשיבה המצאתית / יצירתית שיטתית + פרקטיקום לבוגרי חשיבה המצאתית |
לימוד טכניקת הגעה לפתרונות יצירתיים – עיקרון "העולם הסגור", עיקרון "המשתנה המחריף", לימוד חמש התכונות של הפתרון ההמצאתי ; שני התנאים המספיקים לפתרון בעיות יצירתי ("העולם הסגור, השינוי האיכותי), חמשת כלי החשיבה העיקריים בטכניקה ; תרגול על מגוון בעיות ; פתרונות מודרכים ; עבודה אישית וצוותית על בעיות אמת "מהשטח" |
יכולת פתרון בעיות מה"שטח" באמצעות השיטה ; ניהול "בנק רעיונות" על פי רמות החדשנות ברעיונות ורמות היישום |
הרמה האסטרטגית של הארגון |
8 |
יעוד וחזון מנצח |
כיצד מעצבים יעוד וחזון? דוגמאות מנצחות ; הכנת היעוד והחזון ; שילוב היעוד והחזון באסטרטגיה הכוללת של החטיבה ; עבודה אישית וצוותית להכנה והטמעה בארגון |
עיצוב היעוד והחזון שלהיחידה העסקיתלרבות יעדים כמותיים |
9 |
אסטרטגיה כוללת, אסטרטגיה שיווקית מקומית ובינ"ל – המפתח לצמיחה
ניהול השיווק וסחר בינ"ל ב- 11 מפגשים |
מהי אסטרטגיה? אסטרטגיית פורטפוליו, אסטרטגיה תחרותית, אסטרטגיה פונקציונאלית ; עקרונות היסוד בעיצוב אסטרטגיה ; ניהול אסטרטגי, דינאמי ותחרותי ; יכולות ליבה ארגוניות ; שרשרת הערך של המוצר / השירות ; ניתוח SWOT ; ניתוח ענפי ; מודיעין עסקי וסקרי / מחקרי שוק ; סוגי אסטרטגיות – בידול, מיקוד, נישה, חדשנות ערך, תועלת הדדית, שילוב, שת"פים ועוד ; דגש על אסטרטגיית בידול / חדשנות ערך / "האוקיינוס הכחול", מיתוג הארגון ומיצובו ; הבחירה האסטרטגית ; עבודה צוותית ואישית |
עיצוב האסטרטגיה העסקית והשיווקית של החברה והיחידות העסקיות, מיצובה ומיתוגה
ניהול שיווק בינ"ל וסחר בינ"ל - איך בוחרים שווקים, איך חודרים, איך מפתחים את העסקים בשווקים הבינ"ל ומצליחים |
10 |
מיצוב מנצח במהירות הבזק |
מעבר מתכונות המוצר / השירות לערכים / תועלות / הבטחות שיווקיות מנצחות בשוק תחרותי |
מיצוב חדשני בזמן קצר |
11 |
יסודות בפיתוח עסקי פרקטי |
שלבי הפיתוח העסקי ; טכניקות פיתוח עסקי ; קרנות מוסדיות וכלי סיוע ממלכתיים לפיתוח עסקי = קרן המו"פ של המדען הראשי ; תכנית השדרוג הטכנולוגית של מתימו"פ ; תכנית "ניצוץ" – ניהול, יצירתיות וצמיחה של משרד התמ"ת ; תכנית חונכות עסקית של משרד התמ"ת ; קרנות נוספות ומקורות אשראי להצמחת העסק ברמה המקומית והבינ"ל |
התמצאות, הבנה ויכולת פיתוח עסקי בכלים מגוונים |
12 |
תכנית עבודה – סופגת את כל הדאגות |
מהי תכנית עבודה? הכללים ליצירת תכנית עבודה נכונה ; תרגול אישי להכנת תכנית עבודה לביצוע פרויקט אישי צוותי וביצועו באופן מודרך |
יכולת ניהול פרויקטים ובניית תכניות עבודה אפקטיביות ; עיצוב תכנית עבודה לארגון וליחידות |
ניהול ומנהיגות ניהולית, תקשורת צוותית, תהליכי שינוי |
13 |
ניהול מנהיג – המפתח להצלחה
הקמת דירקטוריון וניהולו |
יסודות ניהול ; סגנונות ניהול ; מבחן סגנון ניהולי אישי ; ניהול מנהיג ; לימוד והטמעת "ששת הכובעים של דה בונו" לאימוץ שיטת ניהול חשיבה צוותית חדשה ודיון ברעיונות חדשים ; תרגול אישי וצוותי
תבניות פעולת דירקטוריון, שיטות תיעוד ודיווח, קבלת החלטות, יצירת מדיניות, פיקוח, מדדים |
בחירת סגנון ניהול והתמחות בו ; התמחות והתנסות בניהול ישיבות במיגוון נושאים אמיתיים
הקמת דירקטוריון וליווי פעולתו |
14 |
תקשורת צוותית ומילולית - כיצד לבנות ולשמר מערכות יחסים ותקשורת |
מהי תקשורת? תקשורת שורדת לעומת תקשורת נדיבה, מקשיבה, מעצימה ; הסוד של להיות בקשר אפקטיבי ; חמש רמות תקשורת ; איך פותחים חסמי תקשורת? כיצד בוראים מרחבי תקשורת מעצימים ; המקור לקונפליקטים ; עקרונות ניהול סכסוכים ; תרגול הקשבה / התנגדויות / ביקורת / המקור להאשמות ודרכים להתמודד בנושא |
יכולת עבודה בצוות ; יכולת יצירת תקשורת מעצימה ובריאת מרחבי תקשורת מעצימים ; עמידה קלילה בביקורת ובהתנגדויות |
15 |
עבודת צוות |
יסודות עבודה בצוות ; הגדרות תפקיד – אחריות, סמכויות, תקשורת ארגונית, פורמט דיווחים ; כללי תקשורת מעצימה ; קידום נהלי ביצוע ; תרגול |
יכולת עבודה בצוות |
16 |
ניהול אפקטיבי של ישיבה / חשיבה |
טכניקת ניהול חשיבה / ישיבה בצוות באמצעות שיטת "ששת הכובעים של דה בונו" ; תרגול על נושאים אמיתיים של המשתתפים ; הטמעת Clearing (לתחילת ישיבה / מו"מ וכיוצ"ב), Completion (השלמה בסיום ישיבה / תהליך / מו"מ וכיוצ"ב), משוב ; תרגול בנושאים מודרכים ויישום בנושאים אמיתיים של הארגון |
יכולת ניהול ישיבה אפקטיבית בנושאים מורכבים וברעיונות חדשים תוך הותרת המשתתפים שבעי רצון מתוצאת הישיבה / החשיבה |
17 |
אימון אישי למנהלים וחונכות אישית או צוותית |
אימון אישי בשיטת Co-Active Training ; שימוש במגוון כלים ליצירת פריצות דרך אישיות ועסקיות ; מהו סוד ההצלחה? מה מאפשר לחלק מהאנשים להתקדם מעבר לאחרים ולהגשים את חלומותיהם?
איך מרחיבים את מעטפות הביצועים שלנו? במסגרת הפגישות תלמדלהפיק תוצאות בקלילות ובהנאה. תוכל להרחיב באופן שיטתי ויציב את מעטפות החשיבה והביצועים שלך ללא נטילת סיכונים מיותרים. תלמד לזהות ולממש הזדמנויות |
אימון אישי וחונכות אישית או צוותית לביצוע - מאפשרים בצורה פשוטה ושיטתית להביא אותך או את כל הצוות שלך למקומות שאליהם אתה רוצה להגיע |
18 |
תחקור והפקת לקחים להצלחה / לכישלון – |
הדרך להפיק תוצאות מצמיחות מהניסיון; יסודות וכללים בתחקור והפקת לקחים ; טמפלט מובנה לביצוע ולתיעוד ; תרגול צוותי |
יכולת שימוש בתבנית שנלמדה לביצוע תחקירים והפקות לקחים בארגון |
19 |
יצירת אפשרויות לחיים |
לימוד המושג: אפשרות (לעומת הישרדות ומאבקי כוח) ; טכניקת יצירת אפשרויות לחיים ; תרגול צוותי והטמעה |
יכולת התגברות על מחסומי העבר ויצירת אפשרויות חדשות ברמת הארגון וברמה האישית |
20 |
רתימה ויצירת מחויבות |
טכניקות רתימה עסקית / משפחה / חברים / שכנים / קהילות נוספות לרעיון / לאפשרות במספר צעדים פשוטים ; יצירת קהילות חדשות ; תרגול והטמעה |
יכולת יצירת קהילות חדשות ; רתימת קהילות ורתימה לרעיון / ליעוד וחזון ועוד |
21 |
יצירת שינוי / טרנספורמציה |
איך מחוללים שינוי אמיתי / טרנספורמציה בדעות / בגישה / בתובנות |
יכולת יצירת טרנספורמציה בקהילות |
ניהול השיווק והמכירות |
22 |
ניהול השיווק |
שיווק לעומת מכירה ; עקרונות היסוד בבניית מערך שיווק ; אפשרויות ארגוניות לניהול השיווק ; בניית מדרגות יכולת בשיווק ; כלים שיווקיים ; תכנית שיווקית לרבות תכנית השקעות ; בניית דוח רווח והפסד פרופורמה לשלוש שנים |
יכולת בניית תכנית שיווקית ותכנית השקעות ופיתוח עסקי |
23 |
ניהול המכירות |
מהי מכירה? עקרונות מכירה מוצלחת ; כלל ה"ממוצע" ; ביצוע Closing ; התגברות על התנגדויות ; טכניקות מכירה ; בניית תחזית מכירות ; בקרה ומעקב של ההנהלה ; תגמול לאנשי מכירות |
יכולת בניית מערכי מכירות ; ניהול, פיקוח ובקרה אפקטיבית ; בניית תכנית מכירות מצמיחה |
הצד המסחרי – ניהול מו"מ / חוזים / ניהול כספי |
24 |
ניהול מו"מ – מהלכה למעשה |
סוגי מו"מ ; דפוסי נושאים ונותנים ; עיוותי תפיסה במו"מ ; כללי תקשורת ויצירת מערכות יחסים במו"מ ; מקורות העוצמה במו"מ ; אבני הבניין של מו"מ ; תהליך המו"מ ; טכניקות ניהול מו"מ ; התפקידים על הפרק למו"מ ; אסטרטגיות מו"מ והדרך להשגת הישגים |
יכולת ניהול מו"מ אסטרטגי וטקטי מעמדה של עוצמה והקשבה לזולת |
25 |
ניהול הצד החוזי וחתימת הסכמים "על קצה המזלג" |
מהו הסכם? עקרונות ניסוח הסכם ; דוגמאות להסכמים ; כיצד מנהלים את המו"מ לקראת הסכם ואיך יוצרים מחויבות ארוכת טווח בהסכם? על מה מתפשרים? מהם "הקווים האדומים"? |
יכולת השתתפות בהכנת הסכם |
26 |
ניהול כספי |
קריאת דוחות פיננסיים ; יסודות הכנת תקציב שנתי ; יסודות הכנת תכנית השקעות שנתית ; פילוח לקוחות / פעילות לפי נושאים, תחומים, מוצרים, שירותים ועוד ; מדדי הצלחה (KSF) לעומת מדדי הישרדות ; תרגול על דוחות אמיתיים ; ניהול התקשרויות / תקציבים / כספים |
יכולת הבנת הדוחות הכספיים ; יכולת ביקורת עצמאית על הדוחות וניהול תקציבים והשקעות ; אבחנה בין מדדי הצלחה למדדי הישרדות |
קניין רוחני ומסחור ידע |
27 |
קניין רוחני ומסחור ידע "על קצה המזלג" |
איך להגן על החדשנות שלך ואיך אפשר להרוויח ממנה ; מבוא לקניין רוחני –הגדרת קניין רוחני ; מרכיבי הקניין הרוחני ; יישומי הקניין הרוחני בתחומים הבאים: פטנטים, מדגמים, סימני מסחר, שמות מתחם באינטרנט, זכויות יוצרים ; השלכות פרקטיות ; מסחור ידע ; מגמות עולמיות |
ידע והיכרות של מושגי יסוד בקניין רוחני ; יכולת ניתוח היבטים שונים בתחום |
28 |
נושאים נוספים |
בהתאמה לדרישות הארגון ובתיאום למזמין ; ראה גם לשונית באתר זה בנושאי הרצאות מוזיקליות |