מטרות הסדנאות
חשיפת אנשי צוות ההנדסה / הפיתוח / השיווק וההנהלה הבכירה במסלול התכנים שייבחר (ראו להלן) לנושא החדשנות בדגש על חשיבה המצאתית – שיטה, כלים ויישומים.
לימוד והיכרות עם כלי חדשנות, עם גישות לחדשנות, עם סוגי חדשנות ועם ניהול החדשנות בארגון.
מוצעים שני מסלולים לפריצת דרך שיווקית / טכנולוגית. ניתן לבחור באחד מהם או בשניהם גם יחד:
- מסלול א' – צוות משולב בין-מפעלי באוריינטציה שיווקית / פיתוחית: לימוד, תרגול ויישום פיתוח רעיונות למוצרים חדשים באמצעות השיטה וכלי החשיבה ההמצאתית. במסלול זה, הצוות ייצר עשרות רעיונות למוצרים חדשניים וילמד איך למסחר את הרעיונות הנבחרים ואיך לנהל את בנק הרעיונות החדש.
- מסלול ב' – צוות מו"פ, הנדסה וייצור: לימוד, תרגול ויישום פיצוח בעיות טכנולוגיות ותהליכיות באמצעות השיטה וכלי החשיבה ההמצאתית. במסלול זה, הצוות יגדיר בעיה או מס' בעיות שפתרונן עשוי לחסוך למפעל לפחות מעל חצי מיליון ₪. בהמשך יתרגל הצוות פתרונות של בעיות מעולמות תוכן שונים ולבסוף יתמודד עם הבעיות שנוסחו במטרה לפותרן.
גיבוש והנאה של הצוות.
מסלול א' / חשיבה המצאתית לפיתוח רעיונות למוצרים חדשים
במסגרת הסדנאות, החל מהמפגש השני, דנים באחד מהמוצרים או השרותים שהמשתתפים עצמם משווקים.
מוצר או שרות זה משמש כנקודת פתיחה להעלאת רעיונות. מומלץ לבחור מוצר אחד או שניים (או שרות מרכזי), משהו בסגנון "פרה חולבת" היכול להימצא כבר בשלב של מיצוי או דעיכה.
במהלך הסדנאות, המשתתפים לומדים להפעיל חמישה כלי חשיבה המצאתית אפקטיביים.
בסדנאות מועברות עשרות דוגמאות, תרגילים, והתנסויות. כל אלה תורמים להבנת העקרונות הנלמדים.
בין הנושאים שילמדו - הקמת בנק רעיונות וניהולו בתוכנת אקסל או אקסס ; מסחור רעיון למוצר ושיווקו המוצלח ; ניסוח וביצוע מבחן קונספט לרעיון מובל מוצר חדש ; הקמת צוות חדשנות מפעלי ועוד.
בין פגישה לפגישה נבדקים רעיונות שעלו, מתבצעות מטלות שונות, ונערכות הכנות ובדיקות נוספות לקראת הפגישה הבאה.
מסלול ב' / חשיבה המצאתית לפתרון בעיות טכנולוגיות
במסגרת הסדנאות לומדים ומתרגלים שני תנאים מספיקים להעלאת רעיונות יצירתיים לפתרון בעיות ("העולם הסגור" ו"המשתנה המחריף") ומשתמשים בחמישה כלי חשיבה המצאתית בעשרות דוגמאות ויישומים.
הצוות מרכז את הבעיות העומדות על הפרק וחלק מהזמן מוקדש ללימוד ניסוח הבעיה והכנתה לפיצוח באמצעות כלי החשיבה ההמצאתית.
החל מהמפגש השני מתחילים ליישם את השיטה והכלים על פיצוח בעיות טכנולוגיות של המפעל.
בין הנושאים שילמדו - קבעונות מחשבתיים שכיחים והדרך להתגברות עליהם ; טננטיבי שבנושא קיבעונות מחשבתיים / לבחירה: תורת המובן של הפרופ' שולמית והיינס קרייטלר - לימוד ותרגול. תרגול שבירת מבנה ; תרגול הסטות בנדון ; שיטת חשיבה חדשה ואפקטיבית להעלאת רעיונות ודיון בהם, "ששת הכובעים של דה בונו" ; גיבוש קריטריונים לדרוג בעיות ; הקמת וניהול בנק בעיות ובנק רעיונות לפתרונן בתוכנת Excel או בתוכנת Access ;
להלן השוואה בין השיטה המסורתית להעלאת רעיונות לפתרון בעיות טכנולוגיות (סיעור מוחות) לבין שיטת חשיבה המצאתית שיטתית לפתרון בעיות טכנולוגיות;
סיעור מוחות |
חשיבה המצאתית |
נושא |
בראייתו של מעלה הבעיה |
מובנית, שיטתית |
הגדרת הבעיה |
- |
+ |
מיפוי משתנים מחריפים |
יציאה לעולם החיצוני |
עולם סגור |
מרחב הפעולה |
- |
+ |
הגדרת תופעות בלתי רצויות |
אקראיות, היזכרות במקרים דומים, שימוש בניסיון וידע קודמים |
החלטה על פעולה פנימית שרוצים לעשות + חיפוש סוכן שיבצע את הפעולה הפנימית באמצעות כלי החשיבה ההמצאתית + ניהול תהליך הפתרון באסטרטגיה מובנית של חיפוש |
ביצוע תהליך שינוי שיטתי |
חשיבה יצירתית + שימוש בידע וניסיון קודמים |
זיהוי הפתרון |
תכנים מרכזיים וישום בשני המסלולים
· התכנים המרכזיים:
- מחסומי חשיבה וקיבעון אישיים וארגוניים.
- הרעיון היצירתי וקבלת תוצאה יצירתית באמצעות השיטה.
-גישות לפיתוח מוצרים ; סוגי חדשנות ; חשיבה המצאתית שיטתית – כלי חשיבה, המחשות והדגמות.
- עשרות דוגמאות ותרגולים מעולמות תוכן שונים. תרגילים אישיים וקבוצתיים.
-ניהול החדשנות בארגון.
· הסדנאות מיישמות את הנושאים הבאים:
- שימוש בחמישה כלי חשיבה ההמצאתית, אם כי כאמור בכל מסלול כלי החשיבה מיושמים באופן שונה.
- במסלול ב' - יישום תנאי "העולם הסגור" ו"המשתנה המחריף".
- לימוד והתנעת אסטרטגיית חדשנות ומדיניות חדשנות למפעל ו/או עדכון האסטרטגיה (במידה וקיימת).
- ישום התארגנות המפעל לטיפול ברעיונות שיעלו במסגרת צוות חדשנות שיוקם (אם עדיין לא קיים).
- ניהול "בנק רעיונות" בתוכנת Excel או Eccess וטיפול ברעיון מרגע לידתו ועד למסחורו.
מסגרת
· המסגרת הנהוגה היא 6-7 סדנאות בנות 6-7 שעות כל אחת במשך 4-7 שבועות רצופים.
· הסדנאות מועברות במתכונת של חוויה מגבשת ומהנה למשתתפים.
· בסיום כל מפגש / שני מפגשים , מועבר משוב המהווה כלי עזר לסקירת תחושות המשתתפים ולעדכון התכנית בהתאם לציפיות הצוות.
· העברת משוב .
המשתתפים
· למסלול א' – 5-8 אנשי צוות בין מחלקתי המכיל נציגים ממחלקות השיווק, המכירות, הפיתוח ולעיתים הייצור. הדגש הוא על היבטים שיווקיים. יחד עם זאת, אנשי הפיתוח מסייעים בכך שהם מאשרים את ישימות הרעיונות שעולים.
· למסלול ב' - 5-8 אנשי מו"פ והנדסה / לוגיסטיקה.
משך הפעילות
·מוצע לבצע את המסלול המלא לתכנית החשיבה ההמצאתית של 6-7 סדנאות, בתוספת שני ימי מפגשים במפעל ללימוד המוצרים המובילים והכנת החלק היישומי של המפעל (במסלול א') או ללימוד הבעיות הטכנולוגיות והכנת החלק היישומי של המפעל (במסלול ב').
·ניתן לצמצם את היקף הסדנאות בתיאום עם הלקוח.
·כאמור, המסלול המלא מבטיח השגת המטרות של התכנית המלאה.
מתכונת הסדנאות
· הסדנאות תועברנה בקבוצות קטנות במתכונת חוויתית ותלוונה בתרגולים קבוצתיים ואישיים.
· יש לארגן חדר עם שולחנות וכיסאות ורצוי שניתן יהיה לסדרם באופנים שונים.
· במסגרת הסדנא יחולקו האנשים לצוותי תרגול. יש לדאוג למקום ישיבה שקט לכל אחד מהצוותים.
· ציוד נדרש: מקרן וידאו לחיבור למחשב נייד, מסך להקרנה, לוח פליפ צ'ארט ו/או לוח מחיק גדול אחר, דפים ריקים וכלי כתיבה.
· כיבוד ושתייה.