"האדם הפתטי ביותר בעולם הוא האדם המסוגל לראות, אבל אין לו חזון". הלן קלר
רקע
היעוד והחזון מגדירים מראש להיכן רוצה הארגון להגיע בתוך 3-5 שנים בתלות בענף עליו מדובר, מה יהיו יכולות הליבה שלו, מה יהיו ערכי הליבה שלו, עם מי יעשה את עסקיו, לאיזה כיוונים ירצה למתג את עצמו ועוד תשובות לשאלות עסקיות לא פחות חשובות. בקיצור - היעוד והחזון מגדירים את האפשרות שיבחר הארגון ל"כוכב הצפון" שלו.
ארגון שיש לו "כוכב צפון" מוגדר וברור, מוטמע בארגון ומחוצה לו, תוך שידורו בכל האפשרויות השיווקיות והפרסומיות הנכונות, יצור סינרגיה ארגונית וגלובלית חוצת גבולות, תוך הפניית כל משאבי הארגון לכיוון ממוקד ותכליתי ובכך גם ישיג תוצאות עסקיות טובות יותר.
הנחות יסוד
הכוונה לגבש יעוד וחזון בקרב ההנהלה הבכירה מתוך לימוד והבנת תפקיד היעוד והחזון באסטרטגיה הכוללת של החברה ואח"כ להטמיע את היעוד והחזון בקרב כלל עובדי החברה ויתר הגורמים עימם נמצאת החברה בקשרים.
לחברה אין בהכרח אסטרטגיה עסקית מבוססת / מתודולוגית וגם אין לה בהכרח יעוד וחזון מוגדרים או מוטמעים.
לרוב המנהלים יש השכלה כללית בנושאי אסטרטגיה עסקית.
התכנית שלהלן מציגה אפשרות לשני ימי סדנא אם כי אפשר כמובן לצמצם ליום אחד או להרחיב לשלושה ימים בתיאום עם הלקוח.
התכנים בסדנאות מתוכננים על 5-10 מנהלים בכירים של החברה.
מטרת הפעילות
לימוד עקרונות אסטרטגיה עסקית ושיווקית.
גיבוש יעוד וחזון של החברה.
חוויה מגבשת ומהנה למשתתפים.
למי מיועדות הסדנאות?
המשתתפים: העבודה תבוצע עם צוות היגוי שיקבע, המהווה את הצוות המוביל בחברה, הרלבנטי לגיבוש היעוד והחזון של החברה.
לוח הזמנים והתהליך המוצע
משך הפעילות: הפעילות מוצעת בתהליך הכולל ארבעה שלבים עיקריים. בנוסף, מוצעת אופציה למיני סדנא בנושא פרסום יצירתי / סלוגן מנצח ליעוד וחזון.
שלב א' - פגישת הכרות ותיאום (ללא חיוב כספי) עם מנכ"ל החברה, מנהלת ההדרכה / משאבי אנוש ומוצע לצרף עוד מישהו בכיר, שיוביל את תהליך הטמעת החזון בהמשך. בפגישה נערוך היכרות ובה בין היתר נתאים את תכני הסדנאות והלו"ז, יוצג הצוות או נגבש את הרכב הצוות המתוכנן לסדנאות, נשוחח על האסטרטגיה העסקית הקיימת ובכללה על החברה והסביבה הענפית.
שלב ב' - יום בחברה הכולל עד 7 שעות לצורך ראיונות אבחון והעברת שאלון וחומרי רקע על החברה בפירוט הבא:
- ראיונות אבחון - פגישה עם 2-5 מנהלים מהצוות לשיחות אבחון מובנות על החברה, הסביבה העסקית לרבות מאפייני הענפים שבהם פועלת החברה ועוד.
- מילוי שאלון והעברת חומרים ליועץ המשקפים את המיצוב הקיים של החברה, את המתחרים, הסביבה העסקית ועוד. לשלב זה יועבר שאלון באי מייל לאיש הקשר שיקבע / ר"צ ההיגוי, שידאג להעביר ליועץ את השאלון ממולא וחומרים בהתאם, שישמשו להכנת הסדנאות.
- ברקע - עבודת היועץ לגיבוש תמונת מצב על החברה והסביבה העסקית והכנת הסדנאות.
שלב ג' - שתי סדנאות יומיות בנות 7 שעות כ"א, או אחרת בהתאם למה שיוחלט בפגישה עם המנכ"ל. ההצעה כאן כאמור מפרטת יומיים בלבד.
שלב ד' - הטמעה בחברה, אפשרות להמשך ליווי יעוצי לצוות שיוקם לצורך העניין.
סדר יום סדנא ראשונה- כל המסומן ב- (*) משמעו תרגול / עבודה אישית / בצוותים
היכרות ותיאום ציפיות (*).
רקע כללי - תכנית, אסטרטגיה, שינוי, חדשנות, תקשורת מעצימה (*).
מהו יעוד וחזון - רקע לסדנא של היום השני.
משחק "בורסת ערכים" (*).
מהו ניהול אסטרטגי? מבוא לאסטרטגיה עסקית וחשיבות ה- FIT בין המרכיבים: חברה, סביבה ענפית, יעוד וחזון, הארגון והערכים. "טיול מפתיע" וירטואלי לסיכום המבוא (*).
החברה - משאבים ויכולות. מהם הנכסים שצברה עד היום החברה? (*). "שרשת הערך" של "מוצרי" החברה - מה יוצר ערך ולמי (*). חוזקות, חולשות ונטלים (*), הארגון והערכים - מהם ערכי הליבה של החברה? (*) מהן יכולות הליבה של החברה? (*).
הסביבה העסקית - המיצוב האסטרטגי של החברה בענף שבו היא פועלת (*).
ניתוח KSF (Key Success Factors) - היכן נמצאת היום החברה בהשוואה למתחרים? (*)
אסטרטגיות אפשריות לחברה (*).
"שעורי בית" לצוות לסדנא השנייה - הכנת דוגמאות מהעולם על יעוד וחזון בחברות דומות (*).
סדר יום סדנא שנייה
מהי החשיבות של יעוד וחזון בחברה. האם יש תכלית לחברה מעבר לכסף?
לימוד עקרונות נכונים לגיבוש יעוד וחזון בכל הפרמטרים המתודולוגיים והפרקטיים.
דוגמאות מוחשיות ליעוד וחזון של חברות אחרות, תוך אבחון מאפיינים נכונים:
- מתוך הספר "לנצח נבנו".
- חברות מובילות בתחומן.
- חברות אחרות בענפים שונים.
- חברות אחרות בענפים שבהם פועלת החברה (*), בין היתר מתוך "שיעורי הבית" של הצוות.
גיבוש היעוד והחזון של החברה (*)
סיכום ומשוב מסכם.
הטמעה
כאמור, ימונה צוות מתוך אלה שעברו את הסדנאות ובשיתוף אפשרי של עוד גורמים בחברה.
הצוות יבנה תכנית עבודה להטמעת היעוד והחזון בחברה ומחוצה לה. תכנית העבודה תכלול בין היתר:
- מטרות ויעדי הטמעה, אחריות לביצוע, לוח זמנים, אבני דרך לבקרת ביצוע.
- בין הנושאים לטיפול הצוות: עיצוב סופי של התוצרים בסדנאות, שילובם במצגות החברה, בפרסומיה, בניירת המכתבים, באתר האינטרנט של החברה, במדיה ובכל האינטראקציות של החברה פנימה והחוצה.
- גיבוש ועיצוב הסלוגן המנצח של החברה. ניתן ליישום בסדנא קצרה של פרסום יצירתי המועברת על ידי שיינמן יעוץ והדרכה.
ניתן ללוות חלק זה בסיוע ייעוצי במסגרת תכנית ליווי שתסוכם בהמשך או מייד בתחילת התהליך.
מתודולוגיה
בנושאי אסטרטגיה, יעוד וחזון - על פי פרופ' מייקל פורטר, ד"ר ג'והנס וד"ר היל.
בנושאי חדשנות ארגונית וניהולית, שינוי מוצלח בארגון - על פי פרופ' אדיג'ס ופרופ' קוטר.
בנושאי עקרונות לניהול השינוי בארגון - על פי ד"ר פיטר דרוקר.
ניסיון ופרקטיקה - על פי אבי שיינמן.
שיטות הלימוד
ראיונות אבחון מובנים.
סדנאות המשלבות מגוון אמצעי למידה, לרבות: מצגות אינטראקטיביות, תרגילים אישיים וקבוצתיים, סימולציות, דיון קבוצתי ועוד.
ליווי הטמעה - במסגרת מפגשים שבועיים או דו חודשיים עם צוות ההטמעה.
מקום וציוד נדרש
לפגישות האבחון – חדר שקט, שולחן ושני כסאות נוחים, חיבורי חשמל למחשב נייד.
לסדנאות - חדר ישיבות שקט, רצוי מחוץ לחברה, כיסאות בצורת "ח", רצוי ללא שולחנות, לוח מחיק, לוח פליפצ'ארט, טושים, מחשב, מקרן המתחבר למחשב ומסך, דפים וכלי כתיבה, כיבוד. |